Ben jij aan de slag gegaan met je website? Het schrijven van pakkende en overtuigende teksten voor je website of blog kan een uitdaging zijn. Maak je geen zorgen, ik ben hier om je te helpen met enkele basisrichtlijnen om je schrijfvaardigheden te verbeteren en de aandacht van je lezers te grijpen.
In dit blog krijg je 10 tips om jouw teksten een upgrade te geven. Eenvoudige en praktische tips voor overtuigende teksten die je direct kunt toepassen. Dus waar wacht je nog op! Ga knallen met die teksten. Goede teksten verkopen, zo simpel is het!
Goede teksten verkopen. Zo simpel is het!
Wil je direct weten hoe jij jouw website kunt verbeteren voor een betere vindbaarheid en meer klanten? Advies op SEO, gebruiksvriendelijkheid en teksten? Kijk dan bij mijn SEO traject!
Aandacht trekken, verleiden en aanzetten tot actie!
Je wilt jouw lezer overtuigen om jouw dienst of product af te nemen. Ontdek daarom waar jouw klanten zitten, waar ze naar zoeken, welke oplossing ze nodig hebben of gewoon waar ze blij van worden. Ken je klant. Een goede voorbereiding is belangrijk! Is dit helder, ga dan schrijven. Leg daarna bovenstaande 10 punten naast je tekst en lees dan je tekst hardop of het ritme klopt. Zo maak je met teksten van bezoekers je klanten.
Tip 1 Houd het Simpel en Concreet
Ik kan het niet vaak genoeg zeggen! Schrijf in begrijpelijke taal oftewel op B1 niveau. Dit betekent eenvoudige woorden, korte zinnen en duidelijke koppen. Vermijd zoveel mogelijk vaktaal, tenzij dit voor jouw doelgroep echt noodzakelijk is. Houd het simpel en concreet, zodat iedereen gemakkelijk kan begrijpen wat je wilt zeggen.
Tip 2 Beperk Paragrafen tot Vijf Zinnen
Paragrafen geven je pagina structuur en overzicht. Ze bevorderen de leesbaarheid. Zeker als je tussen elke paragraaf voldoende witruimte laat. Let wel op dat je paragrafen niet te lang maakt.
Lange paragrafen kunnen weer te overweldigend zijn en je lezer haakt daardoor snel af. Verdeel daarom je tekst in hapklare stukjes van maximaal vijf zinnen per paragraaf. Dit leest prettiger.
Tip 3 Maak je tekst Scanbaar
Mensen lezen jouw website niet, maar scannen. Zorg daarom dat je gebruik maakt van duidelijk koppen, subkoppen en bullets. Jouw lezer is lui en ongeduldig en vliegt door je tekst. Wil je overtuigen teksten schrijven? Maak dan je tekst scanbaar.
Koppen geven alvast een indicatie waar de tekst over gaat. Een opsomming leest lekker weg en is mooi overzichtelijk. Zo maak je je tekst visueel aantrekkelijk en toegankelijk.
Heerlijk vinden we dat…
zo’n rijtje met bullets of cijfers: Opsommingen.
- Maak een opsomming niet te lang, maximaal 7 items!
- De eerste en laatste zin heeft de meeste impact
- Houd de regels ongeveer even lang
- Schrijf in gebiedende toon voor meer actie
- Cijfers hebben meer kracht dan bullets
- De witruimte tussen je teksten geeft rust en overzicht
- Gebruik altijd een oneven aantal, dat vinden je lezers fijn
Tip 4 Diversiteit in Taalgebruik
Hoe diverser het taalgebruik hoe interessanter dit is voor je lezer. Gebruik synoniemen om herhaling te voorkomen en je tekst levendiger te maken. Maar zorg ervoor dat je woorden altijd passen bij de context en de boodschap die je wilt overbrengen.
Tip 5 Vermijd Langdradige Zinnen
Langdradige zinnen kunnen verwarrend zijn en de aandacht van je lezers doen verslappen. Houd je zinnen beknopt en to-the-point. Dit zorgt ervoor dat je boodschap krachtig en helder overkomt.
Tip 6 Breek lange zinnen slim op
Als je een lange zin hebt, kun je deze opsplitsen met behulp van voorzetsels of door een vraag te stellen. Dit maakt je tekst luchtiger en gemakkelijker te begrijpen.
Voorbeeld te lange zin…
“Onze nieuwe collectie biedt een breed scala aan stijlvolle kledingstukken voor zowel casual als formele gelegenheden en we hebben ook een verscheidenheid aan accessoires beschikbaar, zoals tassen, sieraden en hoeden, die je kunt combineren met onze outfits om je look compleet te maken”
…naar:
“Onze nieuwe collectie biedt een breed scala aan stijlvolle kledingstukken. Deze zijn geschikt voor zowel casual als formele gelegenheden. Bovendien hebben we een verscheidenheid aan accessoires beschikbaar, zoals tassen, sieraden en hoeden. Deze kun je combineren met onze outfits om je look compleet te maken.”
Tip 7 Positieve Formuleringen
Wil je jouw bezoeker verleiden om iets te doen op je website? Vermijd het gebruik van woorden zoals ‘geen’ en ‘niet’. Formuleer je zinnen in een positieve vorm. Dit maakt je tekst directer en aantrekkelijker.
Deze vragen helpen je bij het positief formuleren van je teksten:
Wat wil je wel?
Wat levert dat dan op?
Wat ga je wel doen?
Wat wil je bereiken en welke stappen ga je zetten?
Tip 8 Vermijd zwak taalgebruik en wollige woorden
Je wilt overtuigende teksten schrijven en je bezoeker verleiden. Maak dan niet de fout door in je teksten zwakke woorden te gebruiken. Deze worden vaak nog versterkt door de woorden “zouden en kunnen”.
Naast zwakke woorden heb je ook wollige woorden, ook wel formele woorden genoemd. Vaak omdat het interessant staat of dat ze dan geloofwaardiger overkomen. Niet omdat het zo lekker leest. Nee het is vreselijk en niet meer van deze tijd.
Tip 9 Wees Zuinig met je Capslock
Ik heb een haat-liefde verhouding met CAPS LOCK. ALLES IN HOOFDLETTER. Voor losse woorden of hele korte zinnen kan dit in ALL CAPS lekker opvallen in je tekst. Toch wordt er op website nog te veel lange titels en zinnen in hoofdletters geschreven. Met de reden dat dit dan lekker opvalt.
Ja dat doet het wel, maar het is niet prettig lezen. Bovendien staat het erg schreeuwerig. Je bezoekers ziet de tekst wel, maar lezen deze niet. En dat is nu juist niet het effect wat je ermee wilde bereiken.
STOP daarom met het schrijven van titels langer dan drie woorden in CAPS LOCK! Het verlaagt de leesbaarheid en zorgt voor minder activatie. Wat dan wel? Gebruik in je titel in plaats van all caps de filmtitelstijl. Je laat dan Alle Belangrijke Woorden met een Hoofdletter Beginnen.
Tip 10 Schrijf actief!
Actief schrijven maakt de tekst directer en levendiger. Dat is wat je wilt! Lekker leesbare en vlotte teksten. Of dit nu voor je website, blog of E-book is. Je wilt natuurlijk niet dat je bezoeker in slaap valt bij het lezen van je teksten. Vermijd daarom passieve constructies met woorden als ‘worden’ en ‘zullen’.
Oke, maar wat is actief schrijven?
Passief = onderwerp | wordt | door iemand | gedaan.
De wasmachine wordt door Marieke geleegd.Actief = onderwerp | doet iets.
Marieke leegt de wasmachine.
Teksten die de vindbaarheid verhogen van jouw webpagina
Je hebt het vast wel eens gehoord; SEO teksten. Teksten die de vindbaarheid van je website verhogen. Het schrijven van SEO teksten is niets anders dan zorgen dat je op elke landingspagina een zoekterm bepaalt en deze op bepaalde plekken terug laat komen. Niet alleen zoektermen, ook synoniemen, semantische woorden en relevante woorden zijn belangrijk.
Wat vooral belangrijk is, is dat je schrijft voor je klant! Want hoe blijer jouw bezoeker is, hoe leuker Google je vindt. Google ziet namelijk alles wat je bezoeker doet op je website en hoe meer ze doen, hoe langer ze op je website blijven hoe positiever dit is voor ranking in de zoekmachine.
Wil jij zelf aan de slag met het verhogen van de vindbaarheid van je website of wil je dit door mij laten doen en een nieuwe website door mij laten bouwen? Wil je eerst graag even sparren wat bij jou past en direct al tips krijgen? Plan dan een gratis FOCUS call in van 30 minuten.