Jouw lezer is lui! Ja je leest het goed. Mensen hebben geen zin om lappen tekst te lezen of ze hebben haast en willen snel informatie. Oke, maar waarom dan nog teksten schrijven op je website? Omdat je toch woorden nodig hebt om mensen te verleiden en te overtuigen om klant te worden. Dus voordat je teksten gaat schrijven voor je website. Lees dan eerst even mijn tips hieronder.
Wil jij een professionele website met overtuigende teksten die jou klanten gaat opleveren? Check dan mijn webdesign! Nee ik schrijf geen teksten voor je maar ik help je wel met templates, checklisten en lees alles even voor je na.
Keep it simple
Zorg ervoor dat je teksten lekker weglezen. Gebruik geen ingewikkelde zinnen of moeilijke woorden. En vermijd zoveel mogelijk vaktermen tenzij je natuurlijk voor vakgenoten schrijft. Maak een zin niet langer dan 10-15 woorden. Splits te lange zinnen op in tweeën. Door lange en korte zinnen af te wisselen krijg je ook een fijn ritme in je tekst.
Goede teksten verkopen. Zo simpel is het!
Maak de tekst scanbaar met tussenkoppen
Zoals eerder aangegeven, jouw lezer is lui en wil eerst de tekst scannen voordat ze bepalen of ze de tijd en energie willen steken in lezen. Zorg daarom dat je gebruik maakt van aantrekkelijke tussenkoppen. Titels die iets zeggen over de alinea eronder. Maak de alinea’s ook niet langer dan vijf regels. Zo blijft de tekst lekker vlot leesbaar en scanbaar.
Zaai geen twijfel
Met twijfelwoorden zwak je jouw boodschap af en verminder je jouw geloofwaardigheid. Als je er zelf al niet in gelooft…Wil je overtuigend schrijven? Schrap dan alle twijfelwoorden. Check je tekst op onderstaande woorden. Als jij de twijfelwoorden in je tekst gaat herkennen ga je ze ook minder gebruiken. Vaak versterk je deze woorden met de hulpwerkwoorden ZOUDEN en KUNNEN.
Verlevendig je tekst met opsommingen
Heerlijk vinden we dat…zo’n rijtje met bullets of cijfers: Opsommingen.
Jouw lezer is lui en ongeduldig en vliegt door je tekst. Een opsomming leest lekker weg, is mooi overzichtelijk en valt op.
Wat levert het op?
Vertel niet wat je allemaal weet of kunt. Daar zit je lezer helemaal niet op te wachten. Ze willen graag weten wat het voor hen oplevert. Wat is het resultaat en welke voordelen heeft jouw dienst. Zorg daarom dat je jouw doelgroep kent, met welke vragen zijn zitten en waar ze tegenaan lopen. Maak een lijstje met alle voordelen van jouw product of dienst. Schrijf achter elk voordeel het woord ‘Nou en?’ Probeer dit te beantwoorden. Je komt dan echt tot de kern.
Wil jij een website met overtuigende teksten die jou klanten gaat opleveren?
Mijn mijn achtergrond als copywriter weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om de goede teksten op je website te zetten. Teksten die overtuigen, verleiden en vlot geschreven zijn. Ik schrijf zelf geen teksten meer, maar ik kan je wel helpen. Ik heb verschillende templates, checklisten en ik lees gewoon even je teksten na. Zo heb jij een website die niet alleen mooi is, maar ook jou klanten op gaat leveren.