- renate@bynolten.nl
- 06 - 46 33 23 96
- Harderwijk
Als een blij ei liep ik rond op de Object designbeurs in Rotterdam. Het was alweer een hele lange tijd geleden dat het mogelijk was om een beurs te bezoeken. Heerlijk om weer al dat moois te zien.
De beurs Object vindt elk jaar plaats in een prachtig industrieel pand. Het ideale decor waarbij oud en nieuw wordt samengebracht.
Eén van mijn favoriete designers is Magriet Foolen. Zij stond op de beurs met onder andere houtgesneden bloemen en vazen. Alle vazen waren uit hout gezaagd. Eén vaas trok de aandacht, deze had echt een mooie houten knoest. Dus natuurlijk direct gekocht voordat een ander ons voor was. Dit is precies wat Cialdini bedoeld met het principe Schaarste! Als er weinig van iets is in tijd of voorraad dan neemt de motivatie om het te hebben toe.
De psycholoog Cialdini heeft 7 principes die veel marketeers gebruiken. Het zijn principes die ons brein beïnvloeden in de keuzes die we maken. Je wilt met jouw website graag verkopen of leads verzamelen. Dit worden conversies genoemd. Wil je hogere conversies op jouw website? Pas dan de principes van Cialdini toe.
Naast schaarste zijn er de principes: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bewijs, sympathie, autoriteit en eenheid.
Als je iets krijgt voel je je verplicht om iets terug te doen. Je start met iets weg te geven zonder er meteen iets van terug te verwachten. Hoe kun je dit toepassen op je website? Geef bijvoorbeeld gratis tips en adviezen met video’s of webinars. Een andere manier is als bezoekers op je webshop komen ze direct een code te geven voor korting.
Bij een klein verzoek zeggen we sneller ja dan als het om een groot verzoek gaat. Je gaat je bezoekers stap voor stap motiveren om uiteindelijk over te gaan tot conversie. Een eerste stap kan zijn het inschrijven voor de nieuwsbrief.
We vertrouwen op mensen die meer expertise hebben dan wijzelf. Laat zien op je website dat je kwaliteit levert. Dit kun je doen door het noemen van keurmerken, awards of onderzoekresultaten. Laat bijvoorbeeld logo’s zien van Thuiswinkel Waarborg of Webshop keurmerk.
Je ziet op Instagram een mooie lamp voorbijkomen. Je wilt deze graag hebben, maar je weet niet of de aanbieder wel te vertrouwen is. Je gaat verder kijken op Instagram account en je zoekt naar reacties van anderen. Wat je hier eigenlijk doet is op zoek gaan naar ‘sociaal bewijs’. Als anderen tevreden zijn over de organisatie dan geeft dat vertrouwen. Het plaatsen van positieve reviews of beoordelingen op je website kan helpen om de potentiele klanten net dat zetje extra te geven om tot aankoop over te gaan.
Laat jezelf zien! Mensen willen graag weten welk gezicht er achter een bedrijf zit. Hiermee vergroot je de sympathie voor je merk. Er ontstaat een ‘gunfactor’. We zeggen eerder ja tegen mensen die we leuk vinden. Zorg er ook voor dat anderen jouw bedrijf aanbevelen. Sympathie en sociale bewijskracht liggen dicht bij elkaar.
We vertrouwen eerder op mensen die tot dezelfde groep horen. Mensen willen ergens bijhoren. Een manier om dit principe in de praktijk te brengen is een community starten om gelijkgestemden samen te brengen.
Wat heb je aan al die bezoekers op je website als ze geen aankopen doen op in je webshop of een contactformulier invullen op je website. Je wilt graag dat je bezoekers niet alleen op je website komen, maar ook daadwerkelijk wat gaan doen. Wil je meer verkopen halen uit de website is het belangrijk om conversiegericht te schrijven. Overtuig, verleid of motiveer jouw bezoekers om te converteren. Dit kan door het toepassen van de principes van Cialdini, maar er is meer mogelijk. Wil jij ook meer verkoop uit jouw webshop of website halen? Neem contact met mij op zodat wij samen kunnen kijken waar aanpassingen gedaan kunnen worden.
Ben jij klaar om online te groeien met jouw bedrijf? Wil jij ook een sterke website die door jouw doelgroep wordt gevonden?
Plan een kennismakingsgesprek in of mail mij voor meer informatie. Bellen mag natuurlijk ook!
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |