Wil jij jouw vindbaarheid en zichtbaarheid verbeteren dan is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is. Waarom is het bepalen van jouw ideale klant belangrijk? Omdat je dan precies weet hoe je ze moet benaderen, welke problemen ze hebben en waar ze naar op zoek zijn. Een te algemene benadering kan ervoor zorgen dat potentiële klanten zich niet aangesproken voelen.
Het helder hebben van jouw ideale klant zorgt ervoor dat je weet wie je wilt bereiken en hoe je dat het beste kunt doen. Dit geldt ook voor SEO, want je wilt jouw ideale klant aantrekken via Google.
Als ik een website ga maken dan kijken we ook samen naar jouw ideale klant. Ik bouw niet zomaar websites, maar dit doe ik met mijn FOCUS methode waarbij ik verder kijk naar alleen een mooi design. Je wilt immers ook vindbaar zijn en klanten halen uit je website. Wil je hier meer over weten? Check dan mijn webdesign traject!
Als je voor iedereen schrijft, schrijf je voor niemand
Het feit dat je dit blog leest wil al zeggen dat je het niet de eerste keer is dat je nadenkt over jouw ideale klant. De meeste ondernemers vinden het lastig om dit goed neer te zetten omdat ze het liefst de hele wereld willen helpen. Toch is het belangrijk dat je keuzes durft te maken.
Hoe kies je jouw ideale klant?
Oke, het is denk ik wel duidelijk dat het voor de groei van jouw business het belangrijk is om helder te hebben wie je ideale klant is. Je wilt dat ze jou vinden in de zoekmachines én dat ze zich op jouw website aangesproken voelen zodat ze uiteindelijk jouw klant worden. Je wilt mensen helpen met jouw expertise, maar dan moeten ze jou wel weten te vinden.
Daarom is het belangrijk om duidelijk te krijgen wie jouw droomklant is. Waar liggen ze wakker van, waar worden ze enthousiast van en hoe willen ze graag geholpen worden. Jouw ideale klant wil zich herkennen in het beeld dat jij schetst.
Met deze vragen neem ik je stap voor stap mee door het proces om jouw doelgroep vast te stellen
- Wat is de leeftijdscategorie, geslacht, opleidingsniveau, beroep van jouw ideale klant? Kijk hiervoor bijvoorbeeld naar je huidige klanten of volgers op social media
- Wat is haar gezinssamenstelling? Woont ze alleen of samen? Heeft ze kinderen? Huisdieren?
- Wat zijn haar interesses, waar kan je haar ’s nachts voor wakker maken? Waar wordt ze blij van?
- Welke kenmerkende eigenschappen heeft jouw ideale klant? Creatief, denker, introvert, extravert etc.
- Wat motiveert jouw ideale klant? Wat zijn haar verlangens?
- Wat zijn de zorgen / problemen van jouw ideale klant. Waar loopt ze tegenaan? Wat frustreert haar?
- Wat vindt jouw ideale klant belangrijk wanneer zij iets van jou afneemt?
Als je alle vragen hebt ingevuld, heb je helder hoe jouw favoriete klant eruitziet. Nu kun je de antwoorden verwerken in de persona hieronder. Geef jouw persona een naam en een gezicht zodat het ook echt voor je gaat leven.
Personal branding gaat over het creëren van een persoonlijk merk. Dit is de unieke combinatie van je vaardigheden, ervaringen, waarden en persoonlijkheid. Maak van jezelf een merk zodat anderen jou gaan herkennen en je opvalt in de massa.
Je hebt nu jouw ideale klant omschreven, en nu?
Ga de teksten op je website, blogs en posts schrijven met jouw ideale klant in gedachten. Zo gaat jouw ideale klant zich herkennen in jouw teksten. Je gaat content creëeren waar je ideale klant echt op zit te wachten en ervoor zorgt dat ze alleen maar volmondig “JA” kan zeggen tegen jouw aanbod.
Ook voor de zoekmachines is het bepalen van de ideale klant belangrijk. Zorg dat je zoektermen op je website verwerkt die jouw bezoekers gebruiken. Als je website goed is geschreven en de inhoud relevant is, dan is de kans groter dat bezoekers je website interessant vinden en er langer op blijven hangen. Dit heeft een positieve invloed op je ranking.
Aan de slag met jouw vindbaarheid met SEO en zichtbaarheid?
Wil je ook werken aan je vindbaarheid en zichtbaarheid? Ga altijd weer even terug naar basis: Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wie is je ideale klant? Hoe kun je jezelf onderscheiden? Op basis hiervan aan we aan de slag met jouw website. Zo krijg jij meer bezoekers, spreek je jouw doelgroep en trek je meer klanten aan!