Hoe maak ik mijn website vindbaar?

Vraag jij je af hoe jij jouw website vindbaar kunt maken? Geen idee waar te beginnen? Ik ga je in de blog vertellen hoe ik dat doe. Het vindbaar maken van je website is niet meer allerlei SEO trucjes toepassen. Het is veel meer dan dat!

Google kijkt tegenwoordig naar het complete plaatje. Denk ook aan je naamsbekendheid of je zichtbaarheid op de social media kanalen. Je kunt heel goed zelf aan de slag met het vindbaar maken van je website. Volg daarvoor mijn 5 stappen!

In 5 stappen beter vindbaar, meer bezoekers en een constante stroom van klanten en leads!

Toch samen aan de slag om je website vindbaar te maken in de zoekmachines? Check dan even mijn SEO Advies traject!

Hoe maak ik mijn website vindbaar?

Stap 1: Zorg voor een sterk fundament

Stap 2: Gebruik de juiste zoektermen

Stap 3: Maak je website gebruiksvriendelijkheid

Stap 4: SEO techniek toepassen

Stap 5: Werk aan je naamsbekendheid via meerdere kanalen

Stap 1 Zorg voor een sterk fundament

Zonder sterk fundament geen succesvol bedrijf. Je onderscheidt je van je concurrenten, je komt professioneel en geloofwaardig over en het zorgt voor herkenbaarheid. In deze stap ga je aan de slag met je personal branding, het bepalen van je doelgroep en het analyseren van je concurrenten.

Wie ben je en wat wil je uitstralen? Iedereen kan namelijk diensten aanbieden, maar wat jij aanbiedt is uniek omdat jij uniek bent! Laat je personal branding overal in je online communicatie terugkomen zodat mensen je gaan herkennen.

Wat ontzettend belangrijk is voor je vindbaarheid is het bepalen van je ideale klant. Je wilt mensen helpen met jouw expertise, maar dan moeten ze je wel weten te vinden. Als jij weet wie jouw doelgroep is en wat hun pijnpunten en/of verlangens zijn dan weet je ook waar jouw doelgroep op gaat zoeken. Bovendien schrijf je de teksten op je website gericht op je ideale klant.

Tot slot is het belangrijk om te weten wie je concurrenten zijn. Je moet natuurlijk wel weten tegen wie je het moet opnemen in de zoekresultaten. Bovendien helpt het analyseren van je concurrenten om je eigen bedrijf beter te begrijpen.

Stap 2 Gebruik de juiste zoektermen

In de wereld van SEO kom je allerlei termen tegen die allemaal naar hetzelfde verwijzen: zoektermen. Denk aan termen als “focus keyword”, “primaire termen” en “hoofdwoorden”.

Het belangrijkste is dat al deze termen verwijzen naar hetzelfde: het woord of de combinatie van woorden die het onderwerp zijn van jouw tekst. Het draait erom dat je vindbaar bent op dit woord of deze combinatie, zodat jouw ideale klant jouw website kan vinden.

Je hebt verschillende soorten zoektermen: primair, secundair en semantische woorden. De zoekterm kan bestaan uit 1-3 woorden (shorttail) of uit 4 woorden en meer (longtail). Elke pagina heeft 1 primaire zoekterm. Je optimaliseert de pagina hierop. Daarnaast kun je in de tekst gebruik maken van secundaire zoektermen en semantische woorden of synoniemen.

Als je instapt in één van mijn trajecten doe ik voor jou een zoekwoorden onderzoek en gaan we samen jouw webpagina’s hierop optimaliseren. Lees meer over mijn SEO Advies traject!

Stap 3 Maak je website gebruiksvriendelijk

Een belangrijke rankingsfactor van Google is: gebruiksvriendelijkheid. Dit meet Google aan de hand van wat jouw bezoeker doet op je website. Denk aan verder scrollen, klikken of iets kopen. Als veel bezoekers snel weer van je website afgaan, geeft dit een negatief signaal af aan Google.

Bedenk dat jouw bezoeker in 3 seconden bepaalt of jouw website voor hem interessant is. Zorg daarom dat je met teksten je bezoeker aanspreekt en een overzichtelijke website hebt met een duidelijke navigatie. Dit klinkt heel simpel, maar ik zie toch nog bij veel klanten dat dit lastig is. Denk bijvoorbeeld aan rustig kleurgebruik, opvallende buttons, alles op dezelfde manier uitlijnen, niet meer dan 7 menu-items, niet teveel verschillende lettertypes en wees zuinig met het gebruik van CAPSLOCK.

Goede teksten trekken nieuwe bezoekers, wekt vertrouwen en verleidt mensen naar de juiste volgende stap. Door een duidelijk beeld te hebben van jouw doelgroep kun je hierop je tone of voice en de inhoud van de teksten afstemmen. Hoe rijker de tekst op je website, hoe beter. Dat kan met bulletpoints, quotes, infographics of voorbeelden.

Stap 4 SEO techniek toepassen

Helaas maak je je website niet beter vindbaar door alleen wat SEO trucjes toe te passen. Start echt altijd met stap 1, 2 en 3 en ga dan aan de slag met het wat technischere gedeelte. Zorg voor een goed headingstructuur door je titels in je teksten een H1, H2, of H3 te geven. Je gebruikt de H1 maar 1 keer en hier staat ook je zoekterm en het onderwerp van je pagina in. De H2 en H3 ondersteunen je zoekterm en kun je meerdere keren gebruiken.

Naast je headingstructuur is het goed om je afbeeldingen een alternatieve omschrijving te geven (alt tag). Zorg ook dat je je zoekterm op de juiste plekken laat terugkomen in de teksten.

Tot slot vul voor elke webpagina een title en een meta description in. Deze worden in de meeste gevallen overgenomen door Google, maar niet altijd. Dat kan bijvoorbeeld zijn als ze de ingevulde teksten niet relevant genoeg vinden.

Vind het toepassen van de SEO techniek lastig en doe je dit liever samen? In mijn SEO Advies traject gaan we stap voor stap jouw website optimaliseren op de SEO techniek. 

Stap 5 Werk aan je naamsbekendheid

Zoals eerder aangegeven gaat Google steeds meer naar het complete plaatje kijken. Dus niet sec je website maar ook naar je online zichtbaarheid via andere kanalen. Denk aan de social media, podcasts en YouTube. Promoot daarom je inhoud van bijvoorbeeld blogs op meerdere kanalen. Je kunt van jouw blog een podcast maken, een video plaatsen op YouTube, Tiktok of Instagram en een post op LinkedIn en Facebook.

Mensen zoeken niet langer alleen meer op Google naar antwoorden. Ze gaan ook naar YouTube, Pinterest, Instagram, Facebook en Tiktok.

Wil jij weten hoe jij jouw website beter vindbaar maakt en groeien met jouw business?

Door bovenstaande 5 stappen te volgen ga jij jouw website beter vindbaar maken en groeien met je business. Wil je dit liever samen met mij doen? Dat kan natuurlijk. Lees meer over mijn SEO Advies traject of plan direct een afspraak in om samen de mogelijkheden te bespreken. Leuk!

Wat zeg je ervan?

Zullen we kennismaken?

Ben jij klaar om online te groeien met jouw bedrijf? Wil jij ook een sterke website die door jouw doelgroep wordt gevonden en jouw bezoekers omzet naar klanten? Plan een gratis kennismakingscall in via de knop hieronder of stuur me een mailtje. Je mag me natuurlijk ook altijd bellen.