Ja echt, iedereen heeft concurrenten. Jij ook! Want ten opzichte van wie onderscheid jij je? Om dit te weten is het belangrijk om een concurrentie analyse uit te voeren, maar ook voor jezelf na te gaan wat jouw sterke en zwakke punten zijn. Je weet pas hoe je je kunt onderscheiden als je helder hebt wie jouw concurrenten zijn.
Concurrentie, waarom hetzelfde doen als je ook het verschil kunt maken – Loesje
Een concurrentieanalyse uitvoeren is belangrijk omdat het je helpt om je bedrijf beter te begrijpen. Ook voor het optimaliseren van je website voor de zoekmachines is het belangrijk om in beeld te hebben wie jouw concurrenten zijn. En bedenk: jouw offline concurrenten zijn niet altijd jouw online concurrenten.
Als je door mij jouw website laat maken, kijken we ook naar je concurrenten zodat we de juiste zoektermen gaan gebruiken voor je vindbaarheid Meer weten? Check mijn webdesign pakket!
Wat is het doel van deze concurrentie analyse?
Je wilt zoveel mogelijk weten over je concurrenten zodat je hier op in kunt spelen. Maar ook is het belangrijk om te weten wat je eigen sterke en zwakke punten zijn. Leg deze naast die van je concurrenten en kijk hoe jij jezelf nog beter kunt onderscheiden en hoe je van hen kan leren. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat je het succes van jouw concurrenten gaat kopiëren, maar laat je inspireren.
Wil jij helder hebben wat jouw concurrenten doen, zet dan in ieder geval deze twee stappen!
Stap 1 – Breng jouw concurrenten in kaart
Wie zijn jouw concurrenten? Maak een lijstje van jouw 5 grootste concurrenten. Het gaat echt om je directe concurrenten die soortgelijke diensten aanbieden en ongeveer dezelfde grootte hebben. Check ook je online concurrenten. Dit kun je doen via een tool als Ubersuggest of Google op je belangrijkste zoekterm en kijk welke bedrijven er hoog ranken.
Stap 2 – Verzamel informatie over je concurrenten
Heb je jouw belangrijkste 5 concurrenten in kaart gebracht verzamel dan de volgende informatie over deze concurrenten.
- Op welke social media zitten jouw concurrenten?
- Wat bieden zij aan qua diensten?
- Op welke doelgroep richten zij zich?
- Waarin onderscheiden zij zich?
- Laten zij ergens steken vallen?
Gebruik deze inzichten om jouw positie in Google te verbeteren
Als jij weet wie jouw concurrenten zijn, kan je een lijst maken op welke zoektermen zij hoog scoren. Op welke zoektermen ranken jouw concurrenten en op welke zoektermen ranken ze juist niet? Dit kun je achterhalen met een tool als Ubersuggest of SemRush. Deze lijst kun je als inspiratie gebruiken voor het bepalen van je eigen zoektermen voor je landingspagina’s of blogs.
Personal branding gaat over het creëren van een persoonlijk merk. Dit is de unieke combinatie van je vaardigheden, ervaringen, waarden en persoonlijkheid. Maak van jezelf een merk zodat anderen jou gaan herkennen en je opvalt in de massa.
Ga de teksten op je website, blogs en posts schrijven met jouw ideale klant in gedachten. Zo gaat jouw ideale klant zich herkennen in jouw teksten. Je gaat content creëeren waar je ideale klant echt op zit te wachten en ervoor zorgt dat ze alleen maar volmondig “JA” kan zeggen tegen jouw aanbod.
Ook voor de zoekmachines is het bepalen van de ideale klant belangrijk. Zorg dat je zoektermen op je website verwerkt die jouw bezoekers gebruiken. Als je website goed is geschreven en de inhoud relevant is, dan is de kans groter dat bezoekers je website interessant vinden en er langer op blijven hangen. Dit heeft een positieve invloed op je ranking.
Aan de slag met jouw vindbaarheid en zichtbaarheid?
Wil je ook werken aan je vindbaarheid en zichtbaarheid? Ga altijd weer even terug naar basis: Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wie is je ideale klant? Hoe kun je jezelf onderscheiden? Op basis hiervan aan we aan de slag met jouw website. Zo krijg jij meer bezoekers, spreek je jouw doelgroep aan en trek je meer klanten aan!