Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke website?

Een gebruiksvriendelijke website is essentieel voor het aantrekken van meer klanten. Het is niet alleen belangrijk voor het behouden van je bezoekers en het overtuigen van je doelgroep, maar ook voor je vindbaarheid in Google.

Google meet namelijk alles wat jouw bezoeker doet op je website en dat betekent ook dat hij ziet of jouw bezoekers lang op je website blijven, ergens op klikken, scrollen of een formulier invullen. Hoe langer jouw bezoeker op je website is en hoe meer actie zij ondernemen hoe leuker Google dit vindt.

Een website moet er niet alleen mooi uitzien, het moet ook functioneel zijn

Maar goed, je kunt nog zoveel bezoekers op je website hebben als je website niet gebruiksvriendelijk is haken deze bezoekers af. Hoe zorg je voor een gebruiksvriendelijke website? Waar moet je op letten en welke elementen zijn belangrijk? Dat ga ik je in dit blog vertellen.

Wil jij een website die voor jou gaat werken? Die vindbaar is in de zoekmachines en zorgt voor een constante stroom aan leads en klanten? Lees dan meer over mijn webdesign!

Zo maak je jouw website gebruiksvriendelijk en ga je meer klanten aantrekken

Gebruiksvriendelijke website webdesign Harderwijk

1 – Responsive design

Zorg dat je website er goed uitziet op de verschillende apparaten en schermformaten zoals desktop, laptops, tablets en smartphones. Een responsief ontwerp past zich automatisch aan. Check altijd bij het ontwerpen van je website hoe deze er uitziet op je mobiele telefoon. Het gebeurt toch nog vaak dat ik zie dat er woorden wegvallen, afbeeldingen er half opstaan of dat de uitlijning minimaal is.

2- Duidelijke navigatie

Jouw bezoeker moet makkelijk kunnen vinden wat zij zoekt. Dit kan met een duidelijk menu balk, interne links of opvallende call-to-actions op de pagina. Maar let op! Ga niet strooien met allerlei buttons op je pagina want dan klikt je bezoeker nergens meer op. Zorg ook voor een logisch menu bovenaan je webpagina. Soms zie ik hele creatieve menu’s voor bijkomen in een soort hamburgermenu of juist diagonaal over de pagina. Dit is misschien heel erg creatief maar voor jouw bezoeker niet logisch en daardoor ook niet prettig. En je wilt natuurlijk dat je lezer een positieve ervaring heeft met je website.

3 – Logische opbouw

Je wilt dat je bezoeker op je website blijft en doorklikt naar je achterliggende pagina’s. Nee, niet alles wat je doet kan je op je homepage proppen. Wees to the point! Zet het belangrijkste bovenaan. Met een logische opbouw maak je het je bezoeker makkelijk. En daar houden ze van. Voor je landingspagina’s geldt dat je je hier focust op één onderwerp. Dit vindt Google heel fijn, maar je bezoeker weet ook waar die aan toe is. Heb je meerdere diensten maak dan per dienst een aparte landingspagina.

4 – Lekker leesbare teksten

Vertel niet wat je allemaal weet of alle technische details van je producten maar laat zien wat het je klant oplevert. Maak het je bezoeker makkelijk door precies te vertellen hoe iets moet en hoe makkelijk het is. Wees specifiek, maar houd het zo simpel mogelijk en zorg voor een leesbare tekst. Schrap al het vakjargon, tenzij je natuurlijk voor professionals schrijft. Jouw bezoeker leest niet, maar scant de tekst. Maak daarom gebruik van korte alinea’s met tussenkoppen.  

5 – Aantrekkelijk en scanbaar

De website moet er visueel aantrekkelijk uitzien met een consistente huisstijl. Gebruik unieke afbeeldingen, jouw branding kleuren en een prettige lay-out. Wissel de tekst ook af met tussenkoppen, opsommingen en quotes. Mensen houden er niet van om een lap tekst te lezen dus zorg dat de tekst scanbaar is en de belangrijke elementen eruit springen. Maak je website ook niet druk door teveel verschillende lettertypes en kleuren te gebruiken. En vermijd pop-ups! Deze zijn enorm storend en halen de aandacht weg van de inhoud van de webpagina.

6 – Snelle laadtijden

Jouw bezoeker houdt niet van wachten. Duurt het te lang voor de website helemaal is geladen dan is je bezoeker allang weg. En helaas: Google ook! Niet is frustrerender dan een trage website. Om dit te voorkomen moet je ervoor zorgen dat je website geoptimaliseerd is voor snelheid. Vaak ligt het probleem bij de afbeeldingen. Zorg dat je deze niet te groot inlaadt of verklein ze met een plug in. Check de snelheid van je website op https://pagespeed.web.dev/

Wil jij een website die voldoet aan bovenstaande punten? Laat dan je website door mij maken! Check voor meer info mijn pagina Webdesign

Een gebruiksvriendelijke website leidt tot meer bezoekers en zet jouw bezoekers om in klanten

De impact van een gebruiksvriendelijke website is grote dan veel mensen denken. Niet alleen is het prettiger voor je lezer en geven ze hun een positief gevoel. Het is ook belangrijk voor je vindbaarheid in de zoekmachines. Want hoe positiever jouw bezoeker hoe leuker Google jou vindt.

    Ben jij benieuwd op welke punten jij jouw website kunt verbeteren voor meer klanten?

    Wil je ook werken aan je vindbaarheid en zichtbaarheid? Een website die jouw doelgroep aanspreekt en uitstraalt waar jij voor staat? Ga altijd weer even terug naar basis: Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wie is je ideale klant? Hoe kun je jezelf onderscheiden? Op basis hiervan aan we aan de slag met jouw webdesign. Zo krijg jij meer bezoekers, spreek je jouw doelgroep aan en trek je meer klanten aan!

    Wat zeg je ervan?

    Zullen we kennismaken?

    Ben jij klaar om online te groeien met jouw bedrijf? Wil jij ook een sterke website die door jouw doelgroep wordt gevonden en jouw bezoekers omzet naar klanten? Plan een gratis kennismakingscall in via de knop hieronder of stuur me een mailtje. Je mag me natuurlijk ook altijd bellen.