Ben jij aan de slag gegaan met je website? Geen idee eigenlijk hoe je nu jouw homepage moet gaan opbouwen? Wat zet je eigenlijk op je homepage en hoe zorg je dat je bezoeker verder klikt naar je achterliggende pagina’s?
Jouw homepage is de navigatiepagina van al je achterliggende landingspagina’s. Op deze pagina verleid jij je bezoeker om verder te scrollen, klikken en andere pagina’s te bekijken. Je wilt graag dat je bezoeker op je website blijft en uiteindelijk actie onderneemt. Of dit nu het inschrijven voor een nieuwsbrief is, contact opnemen of het downloaden van een weggever.
In dit blog leg ik je in 5 stappen uit hoe je zelf eenvoudig jouw homepage kunt verbeteren.
Sell the problem you solve, not the product you have
Wil je direct weten hoe jij jouw homepage kunt verbeteren? Plan dan een homepagescan rechtstreeks in mijn agenda!
Jouw naamsbekendheid vergroten heeft invloed op je ranking in Google
Wanneer mensen je kennen en vertrouwen gaan ze sneller in Google zoeken op je merk. Ze noemen dit ook wel branded zoekopdrachten. Als er veel branded zoekopdrachten op jouw merk zijn is dit een signaal naar Google dat je merk populair en betrouwbaar is. Dit heeft een positieve invloed op je vindbaarheid in de zoekmachine. Ook je aanwezigheid op social media en andere online en offline kanalen heeft invloed op je naamsbekendheid en daarmee indirect op je ranking in Google.
Stap 1 Overtuig jouw bezoeker in 3 seconden
Wat doe je en wie ben je! Je hebt 3 seconden om je bezoeker te overtuigen verder te lezen, te scrollen of verder te klikken door je website. Lukt dit niet dan zijn ze weer weg. Doe dit kort en krachtig in maximaal 5 regels.
Zie het als een elevator pitch waarin je bij wijze iemand tegenkomt in de lift en 60 seconden hebt om de ander nieuwsgierig te maken naar wie je bent en wat je te bieden hebt
Stap 2 Houd het logisch
Je wilt dat je bezoeker op je website blijft en doorklikt naar je achterliggende pagina’s. Nee, niet alles wat je doet kan je op je homepage proppen. Wees to the point! Zet het belangrijkste bovenaan.
Met een logische opbouw maak je het je bezoeker makkelijk. En daar houden ze van en hiermee bied je jouw bezoekers een positieve ervaring. Een duidelijke menu-indeling en het noemen van diensten maken het jouw bezoeker duidelijk wat je doet, terwijl een heldere call-to-action leidt tot meer conversies.
Jouw bezoeker kijkt graag naar een website die voldoet aan zijn verwachtingen. Een creatief menu lijkt leuk maar kan je bezoeker ook juist afschrikken.
Stap 3 Schep vertrouwen
Betrouwbaar overkomen doe je door jezelf te laten zien en reviews te tonen. Door het toevoegen van een persoonlijk stukje over jezelf maak je verbinding met je bezoekers. Jouw bezoeker wil je graag leren kennen. Mensen doe namelijk zaken met mensen en niet met logo’s.
Schrijf teksten vanuit jezelf, op jouw eigen manier en vanuit jouw passie, dan krijgt de bezoeker het gevoel dat zij jou een beetje leert kennen. Dat schept vertrouwen.
Stap 4 Navigeer je bezoeker door de website
Door het inzetten van call-to-actions stuur jij je klant naar jouw belangrijkste pagina’s. Duidelijke buttons in een afwijkende kleur die lekker opvallen. Maar… let op! Houd het simpel. Ga niet strooien met allerlei buttons op je homepage want dan klikt je bezoeker nergens op. Houd het overzichtelijk.
Niet alleen met buttons kun je jouw bezoeker navigeren door je website. Dit kan ook met interne links op woorden of zinnen in je tekst. Met een interne link structuur vertel je bovendien Google wat je belangrijkste pagina’s zijn.
And remember: if it’s not relevant, it’s just noise
Stap 5 Overtuig met teksten
Oke, nu de teksten! Een sterke homepage vereist niet alleen een visueel aantrekkelijk ontwerp, maar ook krachtige teksten die de aandacht van de bezoekers vasthouden. Vertel niet wat je allemaal weet of alle technische details van je producten maar laat zien wat het je klant oplevert. Zorg dat ze zich herkennen in het probleem en geef de oplossing.
Schrap al het vakjargon, tenzij je natuurlijk voor professionals schrijft. Jouw bezoeker scant altijd eerst de tekst voor ze gaat lezen. Maak daarom gebruik van korte alinea’s met duidelijke tussenkoppen.
Direct aan de slag met het verbeteren van je homepage om hier meer klanten uit te halen? Check dan mijn homepagescan waarin we in 30 minuten samen door je website gaan.
Een sterke homepage leidt tot meer leads en klanten
Hoe positiever de ervaring van jouw bezoeker, hoe groter de kans is dat ze converteren, jouw diensten of producten afnemen. Welke elementen laat je terugkomen op je website:
- Wat doe je, wie ben je en voor wie ben je er?
- Omschrijf de pijnpunten, het probleem en zorg voor herkenning
- Jouw diensten (welke oplossing bied je?)
- 1 of 2 onderwerpen of diensten waar je de focus op wilt leggen
- Stukje over jezelf met een foto
- Inschrijving nieuwsbrief of gratis weggever
- Nieuwsberichten of blogs
- Reviews
- Footer met jouw contactgegevens en belangrijke links
Hoe zit het dan met de SEO (=vindbaarheid) van je homepage?
Een sterke homepage is niet compleet zonder aandacht voor SEO-optimalisatie. Voor je homepage is het belangrijk om de focus te leggen op je bedrijfsnaam, wat je doet en eventueel je plaatsnaam (als je lokaal werkt).
Vergeet ook niet om title en meta omschrijvingen in te vullen. Deze titel en omschrijving zie je terug in de zoekresultatenpagina van Google. Op basis van deze tekst beslissen mensen of ze wel of niet klikken om naar je website te gaan. Zorg dus dat je een aantrekkelijke title en meta omschrijving schrijft.
Benieuwd op welke punten jij JOUW homepage kunt verbeteren?
Denk je leuk al die tips, maar eigenlijk vind je het wel fijn om samen met mij door je homepage te gaan. Zodat jij precies weet op welke punten jij JOUW homepage kunt verbeteren. Binnen een half uur weet jij op welke punten jij jouw homepage kunt verbeteren zodat deze beter vindbaar is in de zoekmachines en jij van jouw websitebezoekers klanten kunt maken. En dat voor maar 27 euro! Boek deze rechtstreeks in mijn agenda!