Heb jij een mooie website, maar haal je hier geen klanten uit? Dit kan zijn omdat je niet vindbaar bent of jouw bezoekers vliegen snel weer weg omdat ze het niet kunnen vinden op je website. Ik geef jou 5 stappen om mee aan de slag te gaan om jouw website te verbeteren om hier meer klanten uit te halen. In dit blog krijg je 5 stappen die écht resultaat gaan opleveren.
Bedenk wel altijd voor je aan de slag gaat met het optimaliseren van je website dat je goed in beeld hebt wie jouw doelgroep is. Want voor WIE wil jij vindbaar zijn?
Laat die website voor jou werken!
Wil jij samen met mij aan de slag om jouw website te verbeteren om hier meer klanten uit te halen? Check dan mijn SEO Advies traject!
Stap 1 Laat in de header van je homepage duidelijk zien wie je bent en wat je doet
Ik doe enorm veel websitescans en ik kijk altijd als eerste naar de tekst ‘boven de vouw’. Dit is de plek die je ziet als je op een website komt en nog niet gescrold hebt. Als het niet direct duidelijk is wat je doet, wie je bent en waarom ze bij jou moeten zijn dan is je bezoeker heel snel weer weg. Het is alsof je een kledingwinkel inloopt en alle maten en categorieën hangen door elkaar.
e verliest bezoekers en leads! Maar het is ook funest voor je Google. Google meet namelijk alles wat je bezoeker op je website doet, dus ook hoe lang jouw bezoeker op je website is. Check je website op dit punt of laat je business buddy, vriend of moeder even kijken
Stap 2 Navigeer je bezoeker door je website
Door het inzetten van call-to-actions stuur jij je klant naar jouw belangrijkste pagina’s. Duidelijke buttons in een afwijkende kleur die lekker opvallen. Maar… let op! Houd het simpel. Ga niet strooien met allerlei buttons op je homepage want dan klikt je bezoeker nergens op. Houd het bij 1 of 2 duidelijke call-to-actions.
Niet alleen met buttons kun je jouw bezoeker navigeren door je website. Dit kan ook met interne links op woorden of zinnen in je tekst. Plaats een interne link op een zoekwoord. Hierdoor begrijpen zowel lezers als zoekmachines beter wat ze mogen verwachten als ze op de link klikken. Ze helpen ook zoekmachines te begrijpen hoe de pagina’s van een website met elkaar in verband staan.
Let op! Gebruik niet meer dan 3 interne links op zoekwoorden per landingspagina.
Stap 3 Kom betrouwbaar over
Wat heeft betrouwbaarheid nu te maken met de vindbaarheid van je website? Heel veel. Als je bezoeker op je website komt en vertrouwt het niet helemaal dan zijn ze snel weer weg. En dat wil je niet want Google meet hoe lang bezoekers op je website zijn, scrollen of ergens op klikken.
Hoe kom je betrouwbaar over? Zorg allereerst voor een overzichtelijke en logische website. Niet teveel beweging en teveel schreeuwende kleuren door elkaar.
Verder is het belangrijk om jezelf te laten zien. Mensen doen graag zaken met mensen en niet met logo’s. Vertel jouw verhaal, laat je gezicht zien en zorg dat je je contactgegevens in je footer hebt staan.
Wil je geen nieuwe website maar wel weten hoe je je huidige website kunt verbeteren voor een betere vindbaarheid, meer bezoekers en een constante stroom van leads en klanten? Stap dan in mijn SEO Advies traject!
Stap 4 Check je afbeeldingen
Jazeker ook je afbeeldingen zijn belangrijk voor je vindbaarheid in Google!
Google kan geen afbeeldingen ‘zien’ dus moet je Google een beetje helpen en al jouw afbeeldingen een tekst geven. Bij het optimaliseren van je afbeeldingen voor je vindbaarheid in Google zijn er 3 elementen belangrijk:
Uniek
Google wil graag unieke afbeeldingen zien en bovendien is het jammer als je bij dezelfde afbeelding meerdere bedrijven in Google naar voren ziet komen. Gebruik daarom zo min mogelijk, liefst geen, stockfoto’s op je website.
Alternatieve omschrijving/alt tag
Door je afbeeldingen een naam te geven, de zogenaamde alt tag of alternatieve omschrijving, kan Google lezen waar de afbeelding over gaat. Dit doe je aan de achterkant van je website.
Grootte
Zorg dat je de afbeelding niet te groot inlaadt. Liefst niet groter dan 500kB. Als jouw afbeeldingen te groot zijn zorgt dit voor een langere laadtijd van jouw website. Hier houdt Google niet van.
Stap 5 Verhoog je kliks in Google
Mensen die in Google zoeken beslissen aan de hand van de title en meta description of ze wel of niet klikken en naar jouw website gaan.
Daarom is het belangrijk dat je zorgt voor een duidelijke en aantrekkelijke titel en omschrijving. Deze kun je zelf invullen aan de achterkant van je website.
Laat je zoekterm terugkomen in de title en meta description en houd de title tag rond de 50-60 tekens en de meta description rond de 120-160 tekens. Dit zorgt ervoor dat de informatie goed zichtbaar blijft in de zoekresultaten.
Wil jij samen aan de slag om meer klanten uit je website te halen?
Met mijn SEO Advies gaan we aan de slag met jouw website. Ik maak een analyse waarbij ik al je teksten naloop, de technische SEO zaken bekijk en of de website gebruiksvriendelijk is. Deze drie punten zijn namelijk essentieel om met jouw website meer bezoekers en klanten aan te trekken. Op basis hiervan gaan we samen jouw website verbeteren. Zo ga jij beter ranken en trek een constante stroom van leads en klanten aan!