Vertel jouw eigen unieke verhaal

ByNolten

Ik houd van oude spullen, elk item heeft een uniek verhaal.  

In mijn huis staan veel oude spullen; gekochte brocante, maar ook veel erfstukken van familie. Zo heb ik een schilderijtje van mijn opa. Deze heeft hij ooit ergens gekocht op de rommelmarkt omdat het huisje op het schilderijtje leek op zijn ouderlijke huis. Ik heb een oude plank die al zoveel gebruikt is dat het midden helemaal is uitgesleten. Een kast die vroeger op zolder stond en werd gebruikt door de dienstbode. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Oude spullen zijn uniek door zijn imperfectie en hebben een eigen verhaal.

Vertel jouw eigen verhaal

Zo heeft ook elk bedrijf en mens een eigen uniek verhaal. Juist communiceren over jouw unieke verhaal wekt interesse bij anderen. Veel ondernemers laten zien wat ze doen, maar vergeten te vertellen waarom ze het doen? Eigenlijk zijn mensen veel meer geïnteresseerd in je verhaal. Laat zien waarom je jouw bedrijf bent gestart. Weet jij waarom je doet wat je doet? Daar zit jouw onderscheidend vermogen. Het wordt binnen de marketingcommunicatie ook wel de ‘Why’ van Simon Sinek genoemd.

eigen verhaal storytelling

De ‘Why’ van Simon Sinek

Simon Sinek schreef meerdere boeken, waaronder: Start with why. In dit boek legt hij het model De Golden Circle uit. De Golden Circle is ontstaan nadat Simon wereld’s meest toonaangevende en inspirerende leiders en organisaties bestudeerde en analyseerde. Simon ontdekte dat zij hun succes te danken hebben aan de manier van denken en communiceren. Zij communiceren namelijk vanuit de “Why” in plaats van de “What”.

Waarom bestaat jouw organisatie?

Simon laat met zijn model zien dat je veel kan bereiken door te communiceren over het ‘Waarom’. Waarom doe je wat je doet? De Golden Circle bestaat uit drie niveaus: What, How en Why. Hierbij start je met de vraag ‘Why’. Waarom bestaat jouw organisatie? Wat is jouw unieke verhaal, wat drijft jou en waar ligt jouw passie? Daarna ga je pas communiceren over wat je doet (What) en hoe je dit doet (How).

social media stijl

“Ik heb een passie voor alles wat met interieur, design en vintage te maken heeft. Waarom dan contentmarketeer? Wat is er leuker dan schrijven over je passie!”

Laat jouw passie zien op je website!

Laat jouw verhaal en passie zien op je website. Iedereen kan producten verkopen of diensten aanbieden. Maar wat jij aanbiedt is uniek omdat jij uniek bent. Laat jezelf daarom zien op je website en onderscheid je hiermee van je concurrenten. Als je teksten schrijft vanuit jezelf, op jouw eigen manier en vanuit jouw passie, dan krijgt de bezoeker het gevoel dat hij jou een beetje leert kennen. Dat schept vertrouwen. Een website waar niets persoonlijks staat, of niets over welke mensen er werken, schept een afstand. Mensen kopen het liefst van mensen. Dus laat jezelf zien of laat je team zien! Dit kan door een ‘Over ons’ pagina toe te voegen met foto’s van jezelf of van je team.

De kracht van storytelling

Door mensen te laten zien waarom je doet wat je doet en jouw verhaal laat horen kan je andere mensen inspireren. Waarom vinden mensen verhalen nu zo leuk? Je ziet het voor je en het is concreet. Vaak is het herkenbaar waardoor de informatie interessanter en leuker wordt. Je onthoudt het sneller en je vertelt het makkelijk door. En dat is nu precies wat je wil. Je wilt dat mensen je merk onthouden en anderen vertellen over jouw merk. Dat is de kracht van storytelling. Mensen vertellen al eeuwenlang verhalen om kennis over te dragen of dingen beter te begrijpen. Het is de manier om je doelgroep te bereiken en uiteindelijk aan je te binden.

Let's meet

Renate Wemes
Landweg 18
3841 GH Harderwijk
Tel. 06 – 46 33 23 96
renate@bynolten.nl