De klantreis bepaalt jouw content

ByNolten Renate Harderwijk

De kracht van een goede contentstrategie?

Oke, daar gaan we: een contentstrategie. Wat is dat eigenlijk? Het is niet meer dan een plan waarin je vaststelt waar, wanneer en welke content je wilt plaatsen. 

Voordat je dit bepaalt is het belangrijk om voor jezelf na te gaan wat je wilt bereiken met het plaatsen van deze content. Wie is je doelgroep en wat wil je uitstralen? Waar zit je doelgroep? Op Instagram, LinkedIn of kun je ze alleen bereiken via Google. Dit kan dus elke keer anders zijn. Het is net in welke fase jouw potentiële klant zit. Willen ze meer informatie, zijn ze op zoek naar inspiratie of zijn ze al producten aan het vergelijken. De mindset van je bezoeker is in elke fase van de klantreis anders. Pas hier je communicatie-uitingen op aan. De klantreis bepaalt jouw content!

Jouw klantreis: See Think Do Care

Dit kan je doen aan de hand van het See Think Do Care model. Dit model helpt je om jouw doelgroep op het juiste moment te bereiken. Ik geef je praktische tips om dit model in te zetten voor het bepalen van jouw contentstrategie.

Klantreis See Think Do Care

See: Bewustwording creëren

In deze eerste fase van de klantreis komen mensen toevallig in contact met je product. Ze zijn nog niet bewust van de behoefte van jouw product of dienst. Het doel is om in deze fase de aandacht te trekken van een groter publiek. Laat je bijvoorbeeld zien via social media, influencers, advertenties, billboards of TV reclame.

Think: Inspireren en oriënteren

Jouw potentiële klanten zijn zich bewust van de behoefte aan jouw product of dienst. Ze willen zich laten inspireren en gaan zich oriënteren. Mensen in deze fase willen graag meer informatie. Geef daarom met jouw content antwoord op vragen van jouw ideale klant of inspireer ze. Dit kan bijvoorbeeld met SEO, blogs, YouTube filmpjes of via Pinterest.

Do: Aankoop stimuleren

Als jouw doelgroep in deze fase van de klantreis zit zijn ze klaar om in actie te komen. Mensen gaan producten vergelijken en gaan over tot aankoop. Het doel van de content is: overtuigen! Dit doe je door het geven van duidelijk informatie over jouw diensten of producten. Bovendien is het belangrijk dat mensen je vertrouwen. Laat daarom reviews zien en schrijf een ‘over mij’ pagina op je website.

Care: Loyaliteit behouden

Zeker als je producten verkoopt wil je natuurlijk dat mensen terugkomen. Maar als je een dienst levert wil je ook dat mensen tevreden zijn en een positieve review achterlaten. Deze fase staat in het teken van het versterken van je merkloyaliteit. Houd je klanten warm door ze bijvoorbeeld nieuwsbrieven te sturen met leuke acties en nieuwtjes of zorg voor betrokkenheid en interactie op social media.

social media stijl
Contentstrategie ByNolten

Contentstrategie bepalen? Mix and match!

Door een goede contentstrategie neer te zetten versterk je jouw merk en trek je de aandacht van jouw doelgroep. Dit leidt tot meer zichtbaarheid en naamsbekendheid. En natuurlijk wat je uiteindelijk wil: meer klanten!

Gebruik verschillende online media en laat ze elkaar versterken. Maak indruk met je website door het plaatsen van mooie beelden, fijne teksten en SEO. Connect met jouw doelgroep via de sociale media Pinterest en Instagram. Geef advies en tips met video’s en plaats deze op YouTube. Zet links in je verschillende media naar je website, sociale media en YouTube en laat alles met elkaar samenhangen. Bereik hiermee maximaal effect.

Wil jij ook meer klanten binnenhalen door het neerzetten van de juiste contentstrategie en kom je er zelf niet helemaal uit? Laat mij je helpen. Eerst even kennismaken? Plan een GRATIS call in.

Get in touch

Renate Wemes
Landweg 18
3841 GH Harderwijk
Tel. 06 – 46 33 23 96
renate@bynolten.nl