Bij SEO draait het om vindbaar zijn in de zoekmachines en veel bezoekers aantrekken met je website, maar hoe zorg je ervoor dat jouw bezoekers blijven hangen en actie ondernemen? Hier komen de principes van Cialdini om de hoek kijken.
De psycholoog Robert Cialdini heeft 7 principes die veel marketeers gebruiken. Het zijn principes die ons brein beïnvloeden in de keuzes die we maken. Je wilt graag verkopen met je website of je wilt meer leads oftwel je wilt meer conversies. In dit blog vertel ik je wat de principes van Cialdini zijn en hoe je deze kunt toepassen op je website.
Wil je hogere conversies op jouw website? Pas dan de principes van Cialdini toe
Wil jij ook een sterke website die niet alleen vindbaar is in de zoekmachines en bezoekers aantrekt, maar ook zorgt voor meer klanten? Kijk dan even bij mijn webdesign traject!
Beïnvloed je websitebezoeker om jouw dienst bij je af te nemen
Als een blij ei liep ik rond op de Object designbeurs in Rotterdam. Het was alweer een hele lange tijd geleden dat het mogelijk was om een beurs te bezoeken. Heerlijk om weer al dat moois te zien. De beurs Object vindt elk jaar plaats in een prachtig industrieel pand. Het ideale decor waarbij oud en nieuw wordt samengebracht.
Eén van mijn favoriete designers is Magreet Foolen. Zij stond daar onder andere met houtgesneden bloemen en vazen. Alle vazen waren uniek en uit hout gezaagd. Toch was er maar één vaas die echt een mooie houten knoest had. Ik was daar met mijn vriendin en zij vond deze vaas het mooiste. Dus natuurlijk direct gekocht voordat een ander ons voor was. Dit is precies wat Cialdini bedoeld met het principe Schaarste! Als er weinig van iets is in tijd of voorraad dan neemt de motivatie om het te hebben toe.
Naast schaarste zijn er nog 6 principes: wederkerigheid, commitment & consistentie, sociale bewijs, sympathie, autoriteit en eenheid

Wederkerigheid
Als je iets krijgt voel je je verplicht om iets terug te doen. Je start met iets weg te geven zonder er meteen iets van terug te verwachten. Hoe kun je dit toepassen op je website?
Geef bijvoorbeeld gratis tips en adviezen met video’s of webinars. Een andere manier is als bezoekers op je webshop komen ze direct een code te geven voor korting.
Commitment & consistentie
Bij een klein verzoek zeggen we sneller ja dan als het om een groot verzoek gaat. Je gaat je bezoekers stap voor stap te motiveren om uiteindelijk over te gaan tot conversie.
Een eerste stap kan zijn het inschrijven voor een nieuwsbrief of je volgen op Instagram.
Autoriteit
We vertrouwen op mensen die meer expertise hebben dan wijzelf. Laat zien op je website dat je kwaliteit levert. Dit kun je doen door het noemen en laten zien van keurmerken, awards of onderzoekresultaten.
Sociaal bewijs
Je ziet op Instagram een mooie lamp voorbijkomen. Je wilt deze graag hebben, maar je weet niet of de aanbieder wel te vertrouwen is. Je gaat verder kijken op Instagram account en je zoekt naar reacties van anderen. Wat je hier eigenlijk doet is op zoek gaan naar ‘sociaal bewijs’.
Als anderen tevreden zijn over de organisatie dan geeft dat vertrouwen. Het plaatsen van positieve reviews of beoordelingen op je website kan helpen om de potentiele klanten net dat zetje extra te geven om tot aankoop over te gaan.
Sympathie
Laat jezelf zien! Mensen willen graag weten welk gezicht er achter een bedrijf zit. Hiermee vergroot je de sympathie voor je merk. Er ontstaat een ‘gunfactor’.
We zeggen eerder ja tegen mensen die we leuk vinden. Zorg er ook voor dat anderen jouw bedrijf aanbevelen. Sympathie en sociale bewijskracht liggen dicht bij elkaar.
Eenheid
We vertrouwen eerder op mensen die tot dezelfde groep horen. Mensen willen ergens bijhoren. Een manier om dit principe in de praktijk te brengen is een community starten om gelijkgestemden samen te brengen.
Laat de website voor jou werken en pas de principes van Cialdini toe!
Door één of meerdere principes van Cialdini strategisch toe te passen in je webdesign, maak je jouw website onweerstaanbaar voor jouw ideale klant.
Een professioneel webdesign is daarbij belangrijk: het versterkt de boodschap en zorgt voor een goede gebruikerservaring. Je maakt hiermee een positieve indruk op jouw bezoeker, waardoor deze langer op je website is, klikt op je buttons of je weggever downloadt.
Bovendien heeft dit een positief effect op de ranking in Google want Google ziet alles wat je bezoeker doet. Hoe meer je bezoeker doet, hoe leuker Google je vindt.
Wil jij een website met een strategie erachter en hiermee niet alleen vindbaar zijn in de zoekmachines maar ook jouw klant beïnvloeden? Laat me je helpen een website te bouwen die niet alleen mooi is, maar ook echt werkt. Plan jouw gratis FOCUS call in om samen te kijken wat ik voor je kan doen!