- renate@bynolten.nl
- 06 - 46 33 23 96
- Harderwijk
Je wilt producten verkopen en daarom is het belangrijk om juist op de productdetailpagina van je webshop je klant te verleiden en te overtuigen om nog die laatste stappen te zetten. Als er onduidelijkheden zijn of je bezoeker mist informatie dan kan het zo zijn dat ze afhaken en verder gaan zoeken. Dit wil je niet. Zorg daarom dat je alle benodigde informatie op de productdetailpagina zet.
Je productdetailpagina is een pagina waar je alle relevantie informatie zet over een product zodat jouw bezoekers geen vragen meer hebben. Ze zoeken niet verder en kunnen gaan bestellen. Dat is natuurlijk wat je wilt. Zet daarom de volgende 8 elementen op je productdetailpagina.
Door de genoemde elementen juist in te zetten kun je jouw bezoeker verleiden tot aankoop van je product. Hieronder laat ik je per element zien hoe je dit kunt doen.
Onscherpe, onduidelijk of rommelige afbeeldingen zijn echt not done. De afbeeldingen van je producten zijn extreem belangrijk. Zorg voor realistische en het liefst grote foto’s of een zoomfunctie. Op deze manier kan je bezoeker de details zien. Toon meer dan 1 foto. Ook is het goed om te laten zien hoe mensen het product gebruiken of uitpakken. Laat dan wel mensen zien die passen bij je doelgroep. Dus geen jonge mensen als je doelgroep vijftigplussers zijn. Tot slot kan het goed werken om een product samen met andere mooie producten te tonen waarvan je weet dat je bezoekers deze aantrekkelijk vinden. Dit wordt ook wel het cheerleader-effect genoemd.
Zorg dat je alle informatie geeft over je product zodat je bezoeker hier geen vragen meer over heeft. Denk aan wat het product doet voor een klant, waardoor het werkt of waarom het product uniek is. Bij hele technische producten kun je bijvoorbeeld een opsomming van de belangrijkste eigenschappen noemen.
We hechten veel waarde aan de mening van anderen. Daarom is het tonen van reviews van klanten een belangrijk element op je productpagina. Die ene review kan je bezoeker net over de streep trekken om het product te kopen. Kijk bijvoorbeeld op de website van Mediamarkt of Bol.com.
Bezoekers vinden het belangrijk om te weten dat wanneer ze het product kopen hoe en wanneer het product geleverd wordt, hoe ze moeten betalen of op welke manier ze de bestelling kunnen annuleren. Plaats deze informatie op een vindbare plek want je weet zelf ook wel als je lang naar informatie moet zoeken dat dit frustreert. Je haakt af en gaat bij een ander gaat kijken.
Laat altijd direct de totaalprijs zien bij je producten. Dit is inclusief bezorgkosten en eventueel andere kosten. Je kunt de bezorgkosten ook direct in de prijs verwerken onder het mom van ‘gratis levering’. Meer betalen voor een product voelt minder erg dan een extra bedrag te moeten betalen. Dat is alleen niet handig als je producten verkoopt die gemakkelijk bij andere webshops te koop zijn.
De emotie die jouw bezoekers bij een prijs voelen wordt bepaald door manier waarop deze wordt getoond. Tips om te zorgen dat de prijs op je webshop zo laag mogelijk aanvoelt zijn:
Vooral bezoekers die via de zoekmachines rechtstreeks op je productdetailpagina komen willen vaak wel even weten bij welke bedrijf ze een aankoop gaan doen. Het is natuurlijk jammer als deze bezoekers van de productdetailpagina afgaan om naar een homepage of over ons pagina gaan. Om ze op deze pagina te houden kun je een korte samenvatting over jezelf laten zien.
Schaarste kun je op twee manieren gebruiken, namelijk in tijd en in voorraad.
Geef je bezoeker het idee dat er beperkte tijd is. Dit kan met een tijdelijke actie of bezorgtijd. Bijvoorbeeld: ‘Bestel vandaag met 10% korting’ of ‘Besteld voor 12.00 uur? Morgen in huis!
Gebruik het woord ‘voorraad’ in je tekst. Alleen al bij dat woord, communiceer je indirect dat de voorraad niet oneindig is. Denk aan ‘nog 2 exemplaren op voorraad’ of ‘zolang de voorraad strekt’.
Door de call to action ‘zacht’ te formuleren geeft dit je bezoekers het gevoel dat ze zelf de touwtjes in handen houden. In plaats van ‘koop nu’ gebruik je ‘voeg toe aan winkelwagen’. Jouw bezoeker heeft dan nog het gevoel er niet direct aan vast te zitten.
Heb je een product met veel schaarste gebruik dan een ‘harde’ call to action zoals ‘bestel nu’ om de urgentie te benadrukken.
Je ziet tegenwoordig ook een tussenstap met call to actions voor bezoekers die twijfelen. Denk aan ‘voeg toe aan favorieten’ of ‘zet op verlanglijstje’.
De meeste webshops hebben een winkelwagen waarvandaan ze naar de afrekenpagina gaan. Toch zijn er ook bezoekers die direct willen bestellen. Door het voor hen makkelijker te maken gebruik je call to actions als ‘direct naar kassa’ of ‘met één klik bestellen’.
Met bovenstaande tips maak jij van je webshop een echt verkoopkanaal. Wil je graag dat ik je help? Plan een vrijblijvende call in van 20 minuten en dan kijk ik graag met je mee en kan je gericht vragen aan mij stellen om je website te verbeteren.
Bron: Wouters, B., Groen, J. , Online Invloed, 2020
Ben jij klaar om online te groeien met jouw bedrijf? Wil jij ook een sterke website die door jouw doelgroep wordt gevonden?
Plan een kennismakingsgesprek in of mail mij voor meer informatie. Bellen mag natuurlijk ook!
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |