Meer verkoop met jouw webshop!

ByNolten

Je start een website met producten die je wilt verkopen. Waar begin je?

Je maakt je webshop met een mooie homepage, productcategoriepagina’s en natuurlijk de pagina’s per product. Deze laatstgenoemde pagina wordt ook wel de productdetailpagina genoemd. 

Je wilt producten verkopen en daarom is het belangrijk om juist op de productdetailpagina van je webshop je klant te verleiden en te overtuigen om nog die laatste stappen te zetten. Als er onduidelijkheden zijn of je bezoeker mist informatie dan kan het zo zijn dat ze afhaken en verder gaan zoeken. Dit wil je niet. Zorg daarom dat je alle benodigde informatie op de productdetailpagina zet.

Welke informatie zet je op een productdetailpagina?

Je productdetailpagina is een pagina waar je alle relevantie informatie zet over een product zodat jouw bezoekers geen vragen meer hebben. Ze zoeken niet verder en kunnen gaan bestellen. Dat is natuurlijk wat je wilt. Zet daarom de volgende 8 elementen op je productdetailpagina. 

productpagina webshop

Op welke manier zet je deze 8 elementen op je webshop? 

Door de genoemde elementen juist in te zetten kun je jouw bezoeker verleiden tot aankoop van je product. Hieronder laat ik je per element zien hoe je dit kunt doen.

Afbeeldingen van jouw producten

Onscherpe, onduidelijk of rommelige afbeeldingen zijn echt not done. De afbeeldingen van je producten zijn extreem belangrijk. Zorg voor realistische en het liefst grote foto’s of een zoomfunctie. Op deze manier kan je bezoeker de details zien. Toon meer dan 1 foto. Ook is het goed om te laten zien hoe mensen het product gebruiken of uitpakken. Laat dan wel mensen zien die passen bij je doelgroep. Dus geen jonge mensen als je doelgroep vijftigplussers zijn. Tot slot kan het goed werken om een product samen met andere mooie producten te tonen waarvan je weet dat je bezoekers deze aantrekkelijk vinden. Dit wordt ook wel het cheerleader-effect genoemd.

social media stijl
haal meer klanten uit je webshop

Informatie over jouw product

Zorg dat je alle informatie geeft over je product zodat je bezoeker hier geen vragen meer over heeft. Denk aan wat het product doet voor een klant, waardoor het werkt of waarom het product uniek is. Bij hele technische producten kun je bijvoorbeeld een opsomming van de belangrijkste eigenschappen noemen.

Reviews van klanten

We hechten veel waarde aan de mening van anderen. Daarom is het tonen van reviews van klanten een belangrijk element op je productpagina. Die ene review kan je bezoeker net over de streep trekken om het product te kopen. Kijk bijvoorbeeld op de website van Mediamarkt of Bol.com.

Informatie over het koopproces

Bezoekers vinden het belangrijk om te weten dat wanneer ze het product kopen hoe en wanneer het product geleverd wordt, hoe ze moeten betalen of op welke manier ze de bestelling kunnen annuleren. Plaats deze informatie op een vindbare plek want je weet zelf ook wel als je lang naar informatie moet zoeken dat dit frustreert. Je haakt af en gaat bij een ander gaat kijken.

De prijs

Laat altijd direct de totaalprijs zien bij je producten. Dit is inclusief bezorgkosten en eventueel andere kosten. Je kunt de bezorgkosten ook direct in de prijs verwerken onder het mom van ‘gratis levering’. Meer betalen voor een product voelt minder erg dan een extra bedrag te moeten betalen. Dat is alleen niet handig als je producten verkoopt die gemakkelijk bij andere webshops te koop zijn.

De emotie die jouw bezoekers bij een prijs voelen wordt bepaald door manier waarop deze wordt getoond. Tips om te zorgen dat de prijs op je webshop zo laag mogelijk aanvoelt zijn:

webshop tips

Informatie over jou

Vooral bezoekers die via de zoekmachines rechtstreeks op je productdetailpagina komen willen vaak wel even weten bij welke bedrijf ze een aankoop gaan doen. Het is natuurlijk jammer als deze bezoekers van de productdetailpagina afgaan om naar een homepage of over ons pagina gaan. Om ze op deze pagina te houden kun je een korte samenvatting over jezelf laten zien.

Maak gebruik van schaarste

Schaarste kun je op twee manieren gebruiken, namelijk in tijd en in voorraad.

Tijd

Geef je bezoeker het idee dat er beperkte tijd is. Dit kan met een tijdelijke actie of bezorgtijd. Bijvoorbeeld: ‘Bestel vandaag met 10% korting’ of ‘Besteld voor 12.00 uur? Morgen in huis!

Voorraad

Gebruik het woord ‘voorraad’ in je tekst. Alleen al bij dat woord, communiceer je indirect dat de voorraad niet oneindig is. Denk aan ‘nog 2 exemplaren op voorraad’ of ‘zolang de voorraad strekt’.

De juiste call to action

Zacht

Door de call to action ‘zacht’ te formuleren geeft dit je bezoekers het gevoel dat ze zelf de touwtjes in handen houden. In plaats van ‘koop nu’ gebruik je ‘voeg toe aan winkelwagen’. Jouw bezoeker heeft dan nog het gevoel er niet direct aan vast te zitten.

Hard

Heb je een product met veel schaarste gebruik dan een ‘harde’ call to action zoals ‘bestel nu’ om de urgentie te benadrukken.

Twijfelaars

Je ziet tegenwoordig ook een tussenstap met call to actions voor bezoekers die twijfelen. Denk aan ‘voeg toe aan favorieten’ of ‘zet op verlanglijstje’.

Snelle beslissers

De meeste webshops hebben een winkelwagen waarvandaan ze naar de afrekenpagina gaan. Toch zijn er ook bezoekers die direct willen bestellen. Door het voor hen makkelijker te maken gebruik je call to actions als ‘direct naar kassa’ of ‘met één klik bestellen’.

Hulp nodig met jouw webshop? 

Met bovenstaande tips maak jij van je webshop een echt verkoopkanaal. Wil je graag dat ik je help? Plan een vrijblijvende call in van 20 minuten en dan kijk ik graag met je mee en kan je gericht vragen aan mij stellen om je website te verbeteren.  

 

Bron: Wouters, B., Groen, J. , Online Invloed, 2020

Get in touch

Renate Wemes
Landweg 18
3841 GH Harderwijk
Tel. 06 – 46 33 23 96
renate@bynolten.nl