Ik geloof nog steeds dat mensen inspiratie op doen in tijdschriften, magazines of woonbeurzen. Althans ik wel. Maar de online middelen als Pinterest en Instagram winnen inmiddels terrein. Online marketing voor interieurontwerpers is the key!
Wil je potentiële klanten aantrekken dan is zichtbaarheid op de sociale media en een goede website belangrijk. Start altijd met je website! Dat is je belangrijkste marketingkanaal. Mensen die zoeken naar een nieuw interieur kijken altijd eerst op je website of de ontwerpen die daar staan aanspreken en passen bij hun stijl. Laat daarom op je website je beste ontwerpen zien en zorg voor professionele foto’s.
Een indrukwekkende website met mooie beelden en de juiste content helpt om leads en klanten aan te trekken
Wil jij ook een sterke website die niet alleen vindbaar is in de zoekmachines en bezoekers aantrekt, maar ook zorgt voor meer klanten? Kijk dan even bij mijn webdesign traject!

Zet je website centraal in je marketing
Hoe kom je nu aan een goede website? Zorg dat je dit laat doen door een professionele webdesigner. Dit scheelt je veel tijd en een webdesigner laat je bedrijf online professioneel overkomen. Let hierbij wel op dat je de website in een CMS laat bouwen waarbij je later zelf foto’s kunt toevoegen, kunt uitbreiden met blogs of teksten zelf kan aanpassen.
Webdesigners zijn expert in maken van mooie, professionele websites die gebruiksvriendelijk zijn. Juist als interieurontwerper wil je veel mooie beelden laten zien. Het is belangrijk dat door het invoegen van de beelden op je website deze niet vertraagt. Een webdesigner zorgt voor een snelle, gebruiksvriendelijke en professionele website die helemaal past bij jou.
Next step: bezoekers aantrekken met SEO
Je wilt natuurlijk dat je website gezien en gevonden wordt door jouw potentiële klanten. Dit doe je door gebruik te maken van SEO. SEO is alles wat je doet voor je positie in de resultatenpagina van de zoekmachine. Oftewel je online vindbaarheid.
SEO bestaat uit content, techniek en gebruiksvriendelijkheid
Content: welk probleem ga jij voor je klant oplossen?
Om meer klanten aan te trekken is het belangrijk om te weten wie je ideale klant is en welk probleem zij ervaren. Jij kunt je dan profileren als expert op jouw vakgebied. Houd bij het schrijven rekening met de juiste zoekwoorden. Deze vind je met een grondig zoektermenonderzoek.
Bij een zoektermenonderzoek ga je op zoek naar woorden of zinnen waar jouw doelgroep naar zoekt. Dit kan met verschillende tools zoals Ubersuggest of Google Ads, maar ga ook zelf na welk probleem jij wilt oplossen voor je klant. Welke vragen stellen de klanten jou en waar denk jij zelf dat je doelgroep naar zoekt.
Staar je niet blind op de hoge zoekvolumes van de zoekwoorden. Hoe hoger het volume hoe meer concurrentie. Vaak als je longtailzoekwoorden gebruikt, dit zijn zoektermen met 3 of meer woorden, is het zoekvolume lager maar krijg je wel meer relevante bezoekers. Let er dus bij het schrijven op dat je bij het onderwerp blijft en de tekst aansluit bij de doelgroep.
Zorg dat de basis van SEO voor je website klopt en jij kunt dat ook!
Er zijn een aantal dingen waar je op moet letten als je een webpagina aanmaakt. Naast het schrijven van de tekst zijn de volgende technische SEO-punten van belang.
Instellen van de title tag en meta-description
Dit is de tekst die je ziet in de resultatenpagina in Google. Deze kun je zelf instellen. In de meeste gevallen neemt Google deze tekst over. Zorg wel dat deze tekst past bij het onderwerp van je landingspagina.
De keywoord density mag niet meer zijn dan 3%.
Dit betekent niets meer dan dat je jouw gekozen zoekwoord of zoek zin niet meer dan 3% in de tekst terug mag laten komen.
Maak gebruik van unieke afbeeldingen en zet er een alt tag in.
Google wil graag unieke afbeeldingen zien en bovendien is het jammer als je bij dezelfde afbeelding meerdere bedrijven zijn ziet. Door je afbeeldingen een naam te geven, de zogenaamde alt tag, kan Google deze lezen.
Zorg voor 2 tot 3 interne links en 1 externe link
Door gebruik te maken van verschillende links in je tekst leid je jouw bezoeker, maar ook Google, door je website.
Check de gebroken links
Gebroken links zijn links die niet werken. Dit heeft invloed op je gebruiksvriendelijkheid van je website en uiteindelijk op je ranking in Google. Check of je gebroken links hebt in deadlinkchecker.nl.
Meld je sitemap aan bij Google Search Console
Om te zorgen dat Google je website gaat indexeren is het belangrijk om je sitemap van je website aan te melden bij Google Search Console.
Installeer een SEO plugin: Rankmath of Yoast
Deze plugins helpen je om de SEO van je website te optimaliseren.
Gebruiksvriendelijkheid: houd je bezoekers op je website
Hoe gebruiksvriendelijker je website, hoe langer de bezoekers op je website blijven! En dat vindt Google heel belangrijk. Google ziet namelijk alles van je bezoeker doet op je website. Hoe lang ze erop zitten, of ze scrollen, klikken of iets downloaden.
Hoe zorg je nu voor een gebruiksvriendelijke website? Nou, dat is heel simpel. Zorg voor een duidelijke menustructuur, leesbare tekst met aantrekkelijke koppen, korte alinea’s en laat klikbare elementen duidelijk opvallen.
At last but nog least: snelle laadtijd van je website is een must. Niets is vervelender als je moet wachten tot alle afbeeldingen en teksten zijn gedownload. Juist als interieurontwerper wil je veel foto’s en beelden laten zien. Dit is heel goed, maar zorg ervoor dat je deze afbeeldingen verkleint voor je ze inlaadt op je website of installeer een plugin die jouw afbeeldingen comprimeert. Dit heeft invloed op de laadtijd.
Wil je als interieurprofessional lokaal gevonden worden?
Als interieurontwerper is het belangrijk om lokaal gevonden te worden. Klanten zoeken het liefst naar interieurprofessionals in hun eigen regio. Dit kun je doen door lokale SEO. Als je zoekt op “interieurontwerper [plaatsnaam]” laat Google in de resultaten een map zien met de bedrijven eronder in de gekozen plaats. Is het jouw vestigingsplaats, dan wil je hier natuurlijk tussen staan.
Hoe doe je dat? Dat is heel simpel. Registreer je op Google Bedrijfsprofiel, zet achter je bedrijfsnaam interieurarchitect of interieurontwerper, laat je gekozen zoekwoorden of zinnen terugkomen in de bedrijfsinformatie, plaats een link naar je website en vraag je klanten om reviews voor je te schrijven. Laat vervolgens Google zijn werk doen!
Tot slot: Laat jezelf zien op social media
Social media is een belangrijk medium om contact te leggen met je doelgroep. Wat doen mensen als ze op zoek gaat naar een nieuw interieur? Inspiratie opdoen! Ze gaan op zoek naar mooie plaatjes van interieurs op Pinterest of Instagram. Voor jou betekent dit dat het aanmaken van een bedrijfsaccount op deze social media een goede manier is om jouw mooiste werk te showen.
Op Pinterest kun je verschillende categorieën aanmaken zoals keuken, woonkamer, badkamer of thuiswerkplekken. Instagram is ook zeker een visueel medium waar je juist interactie kunt aangaan met je volgers. Plaats hier regelmatig posts, stories, reels of video’s. Breng hierin je ontwerpen tot leven of geef tips over interieur indelingen, kleuren of materialen.
Plaats video’s niet alleen op social media, maar ook op je website en op YouTube. YouTube is naast Google een belangrijke zoekmachine.
Online marketing voor interieurontwerpers? Mix and match
Even terug naar de vraag: Hoe kun je als interieurontwerper nieuwe klanten aantrekken met online marketing? Mix and match! Gebruik verschillende online media en laat ze elkaar versterken. Maak indruk met je website door het plaatsen van mooie beelden, fijne teksten en SEO.
Connect met jouw doelgroep via de sociale media Pinterest en Instagram. Geef advies en tips met video’s en plaats deze op YouTube. Zet links in je verschillende media naar je website, sociale media en YouTube en laat alles met elkaar samenhangen. Bereik hiermee maximaal effect.
Wil jij ook meer klanten online aantrekken, maar waar begin je?
Bij je website! Wil je een sterke website die vindbaar is in de zoekmachines, bezoekers aantrekt en zorgt voor een constante stroom van leads en klanten? Ik ga je helpen! Als interieurlover, webdesigner en SEO specialist kan ik voor jou een website bouwen die helemaal past bij jouw bedrijf en die voor jou gaat werken. Plan een gratis FOCUS call in om de mogelijkheden te bespreken!