- renate@bynolten.nl
- 06 - 46 33 23 96
- Harderwijk
Als startende vrouwelijke ondernemer begrijp ik dat je elk dubbeltje moet omdraaien en dat het uitbesteden van taken misschien niet altijd binnen je budget past. Maar maak je geen zorgen, want in dit blog ga ik je laten zien dat je de basistechnieken van SEO (Search Engine Optimization) zelf kunt toepassen, zonder een expert in te huren.
Er is een verschil tussen on page SEO en off page SEO. On-page SEO heeft betrekking op alle optimalisaties die je direct op je website kunt uitvoeren om de zoekmachinevriendelijkheid te verbeteren. Dit omvat het optimaliseren van de inhoud, de structuur en de technische aspecten van je webpagina’s.
Off-page SEO verwijst naar optimalisaties die buiten je eigen website plaatsvinden en gericht zijn op het verbeteren van de online reputatie en autoriteit van je website. Off-page SEO is voornamelijk gericht op het verkrijgen van externe links van andere betrouwbare websites naar jouw website, deze worden ook backlinks genoemd. Andere manieren om buiten je website om vindbaar te worden op Google is bijvoorbeeld het aanmaken van een account op Google mijn Bedrijf en een sterke aanwezigheid op social media.
Vooral de combinatie van on page en off page SEO kunnen je vindbaarheid vergroten. In dit blog ga ik het alleen hebben over on page SEO. Lees verder en dan neem ik je mee hoe je in 8 stappen jouw website ‘SEO proof’ kunt maken.
Allereerst is het belangrijk om een focuswoord of zin te bepalen voor jouw pagina Een focuswoord is een term of zin die het onderwerp van jouw webpagina beschrijft. Je maakt het Google dan makkelijker om jouw webpagina te begrijpen. Bovendien matcht je webpagina dan beter met de zoekopdrachten van mensen. Door een duidelijke focus te hebben, maak je jouw webpagina gebruiksvriendelijker en aantrekkelijker voor jouw bezoekers.
Met een zoekwoordenonderzoek kun je bepalen welke zoektermen relevant zijn voor jouw webpagina en welke focuswoorden je het beste kunt gebruiken.
Naast het bepalen van een focuswoord of zin is een juiste headingstructuur belangrijk.
Een headingstructuur is de manier waarop de koppen op de webpagina zijn georganiseerd en gestructureerd. Deze bestaat uit zes niveaus van H1 tm H6.
H1 de belangrijkste kop, en die gebruik je 1 keer, de H2 voor subonderwerpen en gebruik je meerdere keren en de H3 is om subonderwerpen verder op te splitsen. H4 tm H6 gebruik je weinig en hebben voor je SEO ook weinig waarde.
Waarom een goede headingstructuur? Google kan zo de inhoud van je pagina beter begrijpen en indexeren. Je geeft namelijk met de H1 aan waar je pagina over gaat en ondersteunt dit met een H2 en H3.
De title tag en meta description worden weergegeven in de zoekresultaten van Google. Denk aan de title tag als de kop van een krantenartikel. Het moet pakkend, relevant en informatief zijn. De meta-description is de korte samenvatting die onder de titel verschijnt. Zorg ervoor dat beide de kern van je pagina weergeven en de nieuwsgierigheid van lezers prikkelen.
Houd je gekozen zoekwoorden of zinnen tot maximaal 3% van je tekst. Dit zorgt ervoor dat je content leesbaar blijft en niet als spam wordt beschouwd door zoekmachines. Dit betekent dat het focuswoord maximaal 3 keer voorkomt per 100 woorden op de pagina. Laat je het focuswoord te vaak terugkomen in je tekst dan ziet Google dit als overoptimalisatie. Dit heeft een negatief effect op je vindbaarheid. Bovendien leest de tekst niet prettig.
Afbeeldingen zeggen meer dan woorden, maar zoekmachines kunnen ze niet ‘zien’. Geef elke afbeelding een duidelijke naam en voeg een alt tag toe om ze voor zoekmachines begrijpelijk te maken. Een alt tag is een beschrijvende tekst die aan de afbeelding wordt toegevoegd. Elke afbeelding is uniek, dus geef ook elke afbeelding een unieke beschrijving.
Leid je bezoekers en zoekmachines door je website met relevante interne links. Dit helpt bij het ontdekken van andere waardevolle inhoud op je site. Bovendien creëer je hiermee een hiërarchie van pagina’s die Google gebruikt om de inhoud van je website te begrijpen. Voeg ook één externe link toe naar een betrouwbare bron. Wees niet bang om met externe links bezoekers te verliezen. Plaats alleen externe links naar gerenommeerde en relevante websites omdat je hiermee aangeeft dat jouw website betrouwbaar is en dat je de informatie die je deelt ondersteunt met kwalitatieve bronnen. Dit versterkt je geloofwaardigheid.
Gebroken links zijn als dichte deuren voor bezoekers. Een gebroken link is een link waar je op klikt en die je vervolgens leidt naar een 404-foutpagina. Ze zorgen voor een negatieve gebruikerservaring en kunnen je rangschikking in zoekmachines schaden. Regelmatig controleren en repareren van deze links houdt je site gebruiksvriendelijk en relevant. Dit kan via de website: www.deadlinkchecker.com. Vul hier de url van jouw website in en je krijgt direct te zien of en waar je gebroken links hebt.
Je sitemap is als een wegenkaart voor zoekmachines. Het toont alle belangrijke paden en pagina’s van je website. Door het indienen van je sitemap bij Google Search Console, zorg je ervoor dat je site grondig wordt geïndexeerd.
Deze plugins zijn je virtuele SEO-assistenten. Ze begeleiden je bij het optimaliseren van je inhoud en technische aspecten. Van het optimaliseren van je titels tot het analyseren van je zoekwoordgebruik, deze tools zijn je geheime wapens voor SEO-succes.
Als startende vrouwelijke ondernemer kun je echt zelf de basisprincipes van SEO beheersen. Deze technieken zullen je helpen om je online zichtbaarheid te vergroten en potentiële klanten naar je website te trekken, zelfs als je een beperkt budget hebt. Jij kunt dit ook!
Wil je weten op welke punten jij jouw website kun verbeteren? Check dan mijn ByScan & Advies pakket!
Ben jij klaar om online te groeien met jouw bedrijf? Wil jij ook een sterke website die door jouw doelgroep wordt gevonden?
Plan een kennismakingsgesprek in of mail mij voor meer informatie. Bellen mag natuurlijk ook!
Cookie | Duur | Omschrijving |
---|---|---|
cookielawinfo-checkbox-analytics | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics". |
cookielawinfo-checkbox-functional | 11 months | The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional". |
cookielawinfo-checkbox-necessary | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary". |
cookielawinfo-checkbox-others | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other. |
cookielawinfo-checkbox-performance | 11 months | This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance". |
viewed_cookie_policy | 11 months | The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data. |