Organische marketing is een manier om op een duurzame en natuurlijk manier klanten aan te trekken zonder dat je gebruik maakt betaalde advertenties. Dit kan online met bijvoorbeeld SEO, Google Bedrijfsprofiel, social media, podcasts, e-mailmarketing en YouTube.
Vergeet niet dat je ook offline kan werken aan je vindbaarheid en zichtbaarheid. Denk aan het bezoeken van netwerken of beurzen. Door organische marketing in te zetten ga je voor groei op de lange termijn.
De groei van jouw bedrijf begint met waardevolle content gericht op jouw doelgroep
Organische marketing is een relatief goedkope manier om je doelgroep te bereiken. Bovendien zijn de resultaten die je behaalt vaak langer zichtbaar dan betaalde advertenties. Het is echt een langetermijnstrategie gericht op waardevolle content en interactie met je doelgroep. Je bouwt vooral aan vertrouwen en autoriteit waardoor je op een duurzame manier gaat groeien met je business.
Samen aan de slag met je vindbaarheid & zichtbaarheid op basis van organische marketing? Check dan het Focus & Grow traject!
Welke organische marketingstrategieën zijn er?
Er zijn verschillende manieren om organische marketing in te zetten. De belangrijkste strategieën zet ik hieronder voor je op een rij. Onthoud dat het hier echt gaat om een lange termijn strategie waarbij je betrokkenheid en verbinding opbouwt met je publiek.
Contentmarketing
Bij contentmarketing gaat het om creëren van waardevolle content die je deelt op je social media, website en andere online kanalen. Denk aan blogs, infographics en video’s. Op deze manier ga jij je jezelf neerzetten als autoriteit in jouw branche.
SEO
Zoekmachinesoptimalisatie of SEO helpt om je zichtbaarheid in organische zoekresultaten van de zoekmachines zoals Google te vergroten. Je gaat bij SEO aan de slag met zoektermen, technische optimalisatie van je website en backlinks.
Sociale media
Social media is uitermate geschikt om de interactie aan te gaan met je doelgroep. Door content te delen die waardevol en relevant is, vergroot je niet alleen de betrokkenheid, maar ook het vertrouwen rondom je merk of business.
E-mailmarketing
E-mailmarketing start met het verzamelen van e-mailadressen van websitebezoekers, leads of klanten. Zo kun je door het versturen van e-mails je doelgroep informeren, inspireren of entertainen.
Google Bedrijfsprofiel
Voor je lokale vindbaarheid in de zoekmachines is het belangrijk om je Google Bedrijfsprofiel te optimaliseren en up to date te houden. Google toont registreerde bedrijven in de local pack op de eerste resultatenpagina.
Ben jij benieuwd hoe jij organische marketing kunt inzetten voor jouw bedrijf?
Wil jij werken aan je vindbaarheid & zichtbaarheid? Meer doen met organische marketing? Stap dan in mijn Focus & Grow traject. In dit traject gaan we terug naar de basis: Wie ben je? Wat wil je uitstralen? Wie is je ideale klant? Hoe kun je jezelf onderscheiden? Op basis hiervan gaan we aan de slag met jouw website, social media en Google Bedrijfsprofiel.