Hoe zit het nu eigenlijk met social media en je vindbaarheid? Is het zo dat een goed bereik op social media effect heeft op je SEO van je website? Voor jouw online zichtbaarheid zijn social media en de SEO van je website belangrijke elementen die met elkaar verbonden zijn. Ze kunnen elkaar aanvullen en versterken.
Toch zijn het twee verschillende strategieën waarbij je op social media focust op interactie zoals likes, comments en shares terwijl je op je website de focus legt op zoektermen en relevantie. Beide strategieën zijn erop gericht om je doelgroep te bereiken, naamsbekendheid te vergroten en hiermee te groeien met je business.
Social media is de etalage maar je website is de winkel, de plek waar ze alles kunnen vinden wat je te bieden hebt
Wil je direct weten wat jij kan doen om de vindbaarheid en zichtbaarheid van je bedrijf te verbeteren? Check dan mijn Focus & Grow traject!
Jouw naamsbekendheid vergroten heeft invloed op je ranking in Google
Wanneer mensen je kennen en vertrouwen gaan ze sneller in Google zoeken op je merk. Ze noemen dit ook wel branded zoekopdrachten. Als er veel branded zoekopdrachten op jouw merk zijn is dit een signaal naar Google dat je merk populair en betrouwbaar is. Dit heeft een positieve invloed op je vindbaarheid in de zoekmachine. Ook je aanwezigheid op social media en andere online en offline kanalen heeft invloed op je naamsbekendheid en daarmee indirect op je ranking in Google.
Zorg voor een duidelijke contentstrategie op zowel je social media als je website
Het creëren van waardevolle en relevante content kan ervoor zorgen dat jouw merk opvalt bij je doelgroep. Op social media kan goede content leiden tot meer likes, shares en comments, wat de betrokkenheid vergroot. Deze betrokkenheid kan op zijn beurt leiden tot meer verkeer naar je website, wat weer een positief effect heeft op je SEO.
Aan de slag met jouw contentstrategie? In mijn Focus & Grow traject gaan we hier ook naar kijken.
Let wel op dat links van je social media naar je website geen waarde hebben. Aan de andere kant zijn het wel vaak websitebezoekers die langer op je website blijven omdat ze een relevant blog willen lezen of meer informatie over je willen hebben. Ze klikken naar de verschillende pagina’s of ondernemen specifieke acties zoals het aanmelden voor een nieuwsbrief, een weggever downloaden of een aankoop doen. De zoekmachines beschouwen dit als een indicatie van de kwaliteit van jouw website en dit heeft een positieve invloed op je ranking.
Jouw klanten zoeken niet alleen in Google maar ook op Tiktok, YouTube of Pinterest
Steeds meer mensen verlaten de traditionele zoekmachines zoals Google en gaan zoeken op social media-platforms zoals TikTok, YouTube en Pinterest om informatie te vinden, tutorials te bekijken, producten te ontdekken en inspiratie op te doen. Deze platforms zijn zoekmachines op zich en visueel veel aantrekkelijker. Laat daarom je content op meerdere manieren online zien en verwerk hierin je zoektermen. Schrijf een blog op je website en zet deze om als podcast, een tutorial op YouTube, maak het blog visueel met afbeeldingen op Pinterest en een filmpje op TikTok.
Werken aan je vindbaarheid en naamsbekendheid van je bedrijf?
Start met het bouwen van een sterke website die helemaal SEO geoptimaliseerd is en ga dan stappen zetten om je zichtbaarheid te vergroten op social media. SEO en social media kunnen tegenwoordig niet meer zonder elkaar. Heb je hier hulp bij nodig? Stap dan in mijn Focus & Grow traject waar we aan de slag gaan met je website, social media en Google Bedrijfsprofiel. Zo ga jij groeien met je business!